Metódy a formy práce
Vzdelávanie prebieha v súlade so Štátnym vzdelávacím programom pre predprimárne vzdelávanie v materských školách.
Používané metódy
Hejného metóda
Rozvíjame matematické myslenie prostredníctvom hier, skúmania a objavovania. Deti manipulujú s konkrétnymi predmetmi (kamienky, kocky, prírodniny), učia sa porovnávať, počítať, triediť a vytvárať vzťahy. Hejného metóda podporuje logické uvažovanie, radosť z objavenia a sebadôveru v riešení úloh.
Montessori prvky
V triedach využívame princípy Montessori – „Pomôž mi, aby som to dokázal sám.“ Deti majú prístup k pripravenému prostrediu, kde si samostatne volia aktivity, rozvíjajú jemnú motoriku, zmyslové vnímanie, samostatnosť a zodpovednosť. Pedagóg sleduje potreby dieťaťa a zasahuje len vtedy, keď je to potrebné.
Zážitkové učenie
Deti sa učia prostredníctvom priameho zážitku – pozorujú, skúšajú, experimentujú a objavujú. Zážitkové učenie prepája všetky zmysly a vedie deti k trvalému porozumeniu. Učenie nie je odovzdávanie informácií, ale proces objavovania – deti sa učia prežívať a chápať svet, nie memorovať ho.
Hravé a konštruktivistické učenie
Deti si samy vytvárajú poznanie na základe vlastnej skúsenosti – cez hru, pozorovanie, pokus a omyl. Učiteľ ich podporuje v samostatnom hľadaní riešení, pýta sa a pomáha im porozumieť súvislostiam. Platí, že: „Učia sa deti – my ich len sprevádzame.“
Fonematické uvedomovanie podľa Eľkonina
Rozvíja u detí schopnosť vnímať a rozlišovať jednotlivé hlásky v slovách, čo je základom pre neskoršie osvojenie čítania a písania. Prostredníctvom hravých aktivít si deti posilňujú sluchové vnímanie, jazykové schopnosti a logické myslenie. Metóda zároveň podporuje správnu výslovnosť, pamäť a radosť z práce s jazykom.
Informatika s Emilom
Rozvíja u detí logické a algoritmické myslenie, riešenie problémov, pozornosť, pamäť, kreativitu a spoluprácu. Učí ich premýšľať v krokoch a rozumne využívať technológie primerané ich veku.
Anglický jazyk
Výučba anglického jazyka prebieha hravou formou spravidla 2 x týždenne.
Hodnoty a princípy
Inklúzia a rešpekt
Všetky deti sú vítané také, aké sú. Podporujeme rozmanitosť, individuálne potreby a jedinečnosť každého dieťaťa. Rešpektujúci prístup učí deti sebaúcte, empatii a vzájomnému porozumeniu – vytvárame prostredie, kde sa deti cítia prijaté a bezpečné.
Spolupráca a partnerstvo
Rodičia sú pre nás partnermi. Spoločne vytvárame komunitu, ktorá sa navzájom podporuje a zdieľa spoločné hodnoty. Deti sa učia spolupracovať, pomáhať si, deliť sa o zážitky a spoločne hľadať riešenia. Spolupráca je základom zdravých vzťahov a radostného učenia.
Ekológia a vzťah k prírode
Prostredníctvom environmentálnych aktivít (výpravy do lesa, pestovanie rastlín, triedenie odpadu, výroba herbára) deti získavajú úctu k prírode a učia sa zodpovednosti za životné prostredie. Príroda je pre nás živou učebnicou – deti sa v nej učia vnímať krásu, cykly života a význam udržateľnosti.
Pozitívny prístup a bezpečné prostredie
Veríme, že dieťa sa stáva takým, za aké ho považujeme. Vychádzame z jeho silných stránok, podporujeme ho pochvalou a uznaním. Bezpečné a podnetné prostredie je základom vnútornej pohody, sebadôvery a radosti z učenia.
